Mogens Abildgaard

Mogens Abildgaard

Partner, MSc, HDO, ICC
+45 23251575

Det meste løser sig! Det er Mogens Abildgaards motto og har været det siden, at han som en af de første danskere var med til at etablere virksomhed i det nye Rusland umiddelbart efter Sovjetunionens kollaps. Har man stået der – og i den situation som direktør, så skal der en hel del til at ryste en.

”Det har givet mig en vis robusthed og har helt sikkert også udviklet min pionerånd. Jeg fandt også ud af, at jeg måske ikke var så god til at forstå hvad de sagde på grund af sprogbarrieren, men at jeg var rigtig god til at forstå mennesker. Jeg er nysgerrig på mennesker, og jeg kan godt lide forskellighed. Man kan vel sige, at de år jeg havde derovre også udviklede min kulturelle intelligens.”

Netop den kulturelle intelligens er noget af det Mogens Abildgaard bruger i sit virke som rådgiver og salgsudvikler. For ligesom der er forskellige kulturer fra nation til nation, så er der også forskellige kulturer fra virksomhed til virksomhed.

”Det er vigtigt at sige her, at der ikke er nogen kulturer der er forkerte. Men afhængigt af hvilken kultur der er i den enkelte virksomhed, så kan de udfordringer de har være meget forskellige. Og selv når de udfordringer de har er helt ens, så kan løsningerne være meget forskellige.”

For Mogens Abildgaard er recepten på succes med optimering af salgsindsatsen klar.

”Man skal først og fremmest være bevidst om den adfærd man har – og så være indstillet på at arbejde med den strategisk. Mit udgangspunkt som rådgiver er at få skabt så stærk en relation til kunderne som muligt. Salgstræning er personlig udvikling og kræver, at dem vi arbejder med, de tør blotte sig. Fortælle om det der er svært. Den slags kræver tillid og den er jeg god til at opbygge. Jeg er god til at få mennesker til at åbne sig op.”

Og det er for så vidt det samme sælgerne skal lære, når de skal ud og i dialog med deres kunder.

”Når man får sine kunder i tale, så handler det ikke om at man vil sælge dem noget. Det handler om, at man vil hjælpe dem med at skabe mere værdi. Derfor er det også vigtigt, at man taler et sprog som ens kunder forstår. At man møder dem hvor de er, sådan sagt lidt Kierkegaard’sk. Hos InDuet uddanner vi ikke pistolsælgere. Vi lærer sælgerne at skabe den tillid hos kunderne, som vi selv forlanger af sælgerne.”

Mogens Abildgaard har en forkærlighed for en særlig type kunder.

”Mine yndlingskunder er de ejerledere, ansatte chefer og salgsansvarlige med flere, der er stolte over deres virksomhed, deres produkt og deres faglighed – og som samtidig evner at åbne op og give plads til de nye input jeg kommer med udefra. Det er der jeg føler, at jeg virkelig lykkes. Når jeg har de der gode samtaler med kunderne, hvor jeg kan mærke, at de kan mærke, at det vi laver det rent faktisk flytter noget. At det skaber værdi for dem. Det kan jeg godt blive helt høj af.”