Marianne Hyldahl

Marianne H. Hyldal

Fagkonsulent, Projektleder
+45 2444 4265

Blå, rød, gul eller grøn. Hvilken persontype er du? Måske ved du det ikke selv med sikkerhed, men fagkonsulent Marianne Hyldahl skal ikke være sammen med dig ret længe, før hun kan levere et kvalificeret bud. Ja faktisk kan hun ofte gennemskue hvilken personlighedstype du har, blot på den måde du besvarer telefonen.

”Og det er lektion nummer et, når vi snakker salgstræning. Det hele handler om kunden. Om at læse kunden, så du får lov til at præsentere dit budskab for ham, så han kan give sit ja eller sit nej på et kvalificeret grundlag. Og det er nok især der, vores salgstræning hos InDuet skiller sig ud fra mange andres. At vi arbejder indgående med de forskellige persontyper. Ud over alle de andre ting der naturligvis skal være i den dygtige sælgers værktøjskasse som eksempelvis spørgeteknik og indvendingsbearbejdning.”

Marianne Hyldahls uovertrufne salgskompetencer er hun ikke kommet sovende til. I syv år var hun teamleder i en stor salgsafdeling med seks fuldtidsansatte og mellem 60 og 80 deltidsmedarbejdere, der primært arbejdede med telemarketing.

Alle kan lære at sælge!
”Derfor kan jeg også med stor sikkerhed sige, at stort set alle kan lære at sælge. I løbet af de syv år har jeg oplært og trænet mange hundrede mennesker i salg – og af alle disse, så vil jeg sige, at der blot var to, som jeg ikke lykkedes med. Alle kan ikke blive topsælgere, men alle kan lære at sælge på en god og effektiv måde. Hvis blot de har lysten og modet.”

For Marianne Hyldahl er en god arbejdsdag en dag, hvor hun føler, at hun har gjort en forskel. Og den oplevelse har hun heldigvis rigtig tit.

”Vores salgstræningsforløb går over flere måneder. Jeg starter altid med et interview med den person der skal trænes med – og også ofte med vedkommendes chef. For forventningsafstemning er vigtig. Så har vi fire moduler med teori og praksis, hvor der typisk er tre-fire uger mellem seancerne, så sælgerne kan nå at prøve tingene godt af på hjemmebanen. Og efter sidste modul, så har de mig som livline i tre måneder, hvor de kan ringe og få sparring. Og så runder vi forløbet af. En kunde har netop lige glædet mit gamle konsulenthjerte med beskeden: man skal ikke gå ind i sådan et forløb her, hvis ikke man vil udvikle sig. For det gør man. Når man får sådan en besked, så ved man at man er lykkedes.”

Salg handler også om at lytte!

For Marianne Hyldahl er det vigtigt, at de sælgere hun sender videre, ikke er pistolsælgere, men sælgere, der på en respektfuld måde formår at afdække kundernes behov.

”Salg handler i høj grad om at lytte og ikke blot om at have snakketøjet i orden. Et godt salg handler om en god dialog, hvor både sælger og køber er blevet hørt. Der er rigtig meget psykologi i salg, og det er det der gør det så spændende. Jeg elsker at sælge.”

Ud over betydelige salgskompetencer, så er Marianne Hyldahl også uddannet stressrådgiver og tilbyder stressrådgivning.

”Desværre er det noget flere og flere rammes af. Og desværre er det stadig noget som mange mennesker har utroligt svært ved at tale om. Jeg vil gerne på banen inden stressen slår folk helt ud. For meget stress kan forebygges, hvis man er opmærksom på signalerne og lærer, hvordan man skal håndtere det.”